Bizonyára mindenki hallotta már, hogy az antioxidánsoknak milyen fontos szerepe van egy egészségesen működő szervezetben. Manapság az antioxidánsok reneszánszukat élik, úton-útfélen olyan termékekbe botlunk, amelyeken ilyen, vagy ehhez hasonló szöveg áll: „magas antioxidáns-tartalommal”. De vajon mik is azok az antioxidánsok, és miért van ilyen kiemelkedő szerepük a helyes táplálkozásban? Rengeteg tény és tévhit kering az interneten róluk, a legtöbben pedig csak annyit tudnak, hogy az áfonyában sok van belőlük. Összegyűjtöttük tehát a legfontosabb tudnivalókat az antioxidánsokról, hiszen a tudatos táplálkozás az ételek összetételének ismeretén alapul. 

Maga a szó jelentése „oxidációgátló” amely lényegében annyit takar, hogy meggátolja vagy késlelteti az oxidációs folyamatokat. Általában szerves vegyületekről beszélünk, de megannyi fajtája között találunk fémeket is. A testünk néhány antioxidánst képes önmaga is előállítani, néha azonban szükséges, hogy ezeket az anyagokat mi magunk vigyük be a szervezetünkbe. Ezek az antioxidánsok együtt már egy igen erős védelmi vonalat képeznek a szervezetünkben. Bizonyos élethelyzetekben, mint a stressz, a dohányzás vagy a hosszan tartó betegségek, a szervezetben megnő a szabad gyökök száma. A szabad gyökök megszaporodása olyan folyamatokat indíthat meg, amelyek károsíthatják a fehérjéket, a nukleinsavakat és a lipideket. Az antioxidánsok fő feladata az, hogy ezeket a szabad gyököket legyőzzék vagy semlegesítsék. Mivel a 21. század rohanásában a stressz szinte már népbetegség, így igen gyakran előfordul, hogy a szervezetünk által előállított antioxidáns-mennyiség sajnos nem elengedő a szabad gyökök lekötéséhez. Egy vizsgaidőszak, egy verseny, magánéleti problémák, mind-mind stresszelnek minket, és ilyenkor nagyon jól jön, ha be tudunk vinni egy kis pluszt, ami segít, hogy a testünk jól bírja a gyűrődést. 

Nagy szerencsénk van, hiszen rengeteg étel tartalmaz önmagában antioxidánsokat. A vitaminok közül a C-, az A-, és az E-vitaminnak van jelentős antioxidáns-szerepe. C-vitamint a citrusféléken kívül a paprikában, az áfonyában (és úgy általában a bogyós gyümölcsökben) és a homoktövisben is találunk, utóbbit különösképpen ajánlatos fogyasztani, hiszen magas vitamintartalma ellenére nem savasítja el a szervezetet, és erősíti az immunrendszert. Bioboltokban lehet kapni homoktövis koncentrátumot, amit gyakorlatilag úgy kell hígítani, mint a szörpöket szokás. Akinek fontos a bőre szépsége, az biztosan találkozott már az E-vitaminnal, mivel fogyasztása elősegíti a sejtek megújulását. Legjobb E-vitamin forrásaink a növényi olajok, tehát a napraforgó-, búzacsíra-, tökmag-, olíva- kukoricaolaj, a búzacsíra és az egyéb gabonacsírák, de az avokádó, a mangó és a kivi is bővelkedik ebben a vitaminban. Az A-vitamin zsírban oldódó vitamin, jellegzetessége, hogy a narancssárga növényekben található meg, tehát főleg a sárgarépában és a sárgabarackban, de van a sütőtökben és a tojássárgájában is. A vitaminok után a flavonoidok bírnak erős antioxidáns-hatással. Főleg a szőlő héjában találhatóak meg, ezért egy jobb minőségű vörösbor is bővelkedik az antioxidánsokban. Jó hír az édességek szerelmeseinek, hogy a csokoládé is flavonoid-forrás, így a mértékkel fogyasztott minőségi csoki is hozzájárul az egészséghez. 

Tipp: Az olajos magvak, és a csokoládé nagyon jól kijönnek egymással. egy pici ételhordóban elkészítheted a saját diákcsemegédet, amit munka vagy tanulás mellett is csipegethetsz. Egy kis ételhordóba tegyél egy marék felaprított étcsokoládét, egy marék aszalt áfonyát, és egy marék kesudiót. Az így kapott keveréket tedd az asztalodra egy üveg víz kíséretében, hogy ne kelljen mindig megszakítanod a munkát, ha valami nasira vágysz. 

Vannak úgy nevezett szuperételek, amelyek fogyasztása kifejezetten jó hatással van a szervezetünkre. Antioxidáns-szempontból ilyen a goji-bogyó, melyet leggyakrabban szárított formában találunk meg a boltok polcain. Érdemes beszerezni belőle egy adagot, hiszen már 10-15 szem is hozzájárul az immunrendszerünk erősítéséhez

Goji-bogyós reggeli turmix

Hozzávalók:

-1 banán

-1 marék áfonya

-1 bögre spenót

-10 szem szárított goji-bogyó

-2 dl tej, vagy növényi tej

A hozzávalókat dobd be a turmixba, és 2 perc alatt kész is a tökéletes reggeli rohanós napokra.